OHOVÁRAJÚ ŤA KOLEGOVIA?
„Ľudia ťa nenávidia nie kvôli tvojím slabostiam, ale kvôli tvojim prednostiam,“ tento skvelý citát Woody Allen v hre Central Park West doslova spieval.
Kedykoľvek sa začneš odlišovať od ostatných, pocítiš vlnu nepokoja a závisti prichádzajúcu od tvojích spolupracovníkov, a to obzvlášť v dobe ekonomickej krízy, kedy sa ľudia cítia byť ohrození a bezbranní.
Či sa nám to páči alebo nie, niektorým ľuďom jednoducho nemožno dôverovať. Ako sa sa obrniť pred takýmito ohováračmi:
Nikdy sa nezdôveruj s osobnými problémami
Čo sa povedalo medzi dvoma očami sa môze veľmi rýchlo rozšíriť po celom podniku. Ohovárači obľujú zbieranie pikantných príhod, ktoré potom použia ako svoju muníciu. Ak povieš o sebe menej, budeš lepšie chránená.
Buď v strehu
Ak firma, v ktorej pracuješ prechádza chaotickými zmenami, buď obzvlášť na pozore, čo sa deje okolo teba. Počas takýchto náročných období, aj ľudia, od ktorých by si to nikdy nečakala, sa môžu zmeniť a za chrbtom ťa začnú ohovárať. Takto sa snažia ochrániť a udržať si svoje pracovné miesto.
Keď tichá voda hučí
Aj tí, ktorí sú tichí, môžu byť veľmi nebezbeční. Dokonca aj tvoj priamo nadriadený šéf (na strednej úrovni riadenia) ťa môže zneužiť a ohovoriť, aby sa on sám mohol šplhať hore.
Klebetu vypočuj ale nešír!
Buď súčasťou neformálnych rozhovorov. Ak ohovárač vie, že správy sa k tebe vždy donesú, je menej pravdepodobné, že budeš cieľom ohovárania. Je v poriadku si klebetu vypočuť, ale nie je v poriadku ju šíriť.
Dobré skutky sa vyplácajú
Ak si ťa spolupracovníci budú pamätať za výpomoc a dobré skutky, zvýšiš si tým svoj kredit vo firme. Zároveň tým pomôžeš vytvoriť pozitívne pracovné prostredie.
Filtruj vzťahy
Miluj svojich blížnych a vyberaj si svojich blížnych. OK, nie vždy si môžeš vybrať svojich spolupracovníkov, ale v prevahe sa snaž obklopovať ľudmi, ktorým dôveruješ.
Nemaj priateľov len na rovnakých pozíciachJe dôležité mať dobré vzťahy so svojím šéfom, ale pestuj si ich aj s inými vedúcimi ako aj jeho podriadenými. Keďže si na koni, nikoho nekritizuj, umenie je počúvať, nie kritizovať.
Využi krátke prestávky
Doba pred alebo po schôdzi, alebo čas pri kopírke, je často vhodná na nahodenie neformálnej konverzácie. Ľudia sú vtedy uvoľnenejší a môžu prezradiť zaujímavé informácie, ktoré by bežne neposkytli.
Ak ťa niekto ohováral, milo ho konfrontuj
Povedz niečo ako: „Ak máš nejaké pochybnosti, poďme to vyriešiť teraz. My musíme efektívne a produktívne spolupracovať.“ Ak klebety začnú ohrozovať tvoj výkon a pozíciu, stretni sa so svojím šéfom a pokojným spôsobom podaj dôkazy a vysvetli, čo sa stalo.
Aby sme to zhrnuli: väčšine ľudí môžeš dôverovať, len sa ubezpeč komu a kedy!